Research

Research

/

/

UX

UX

/

/

Product Design

Product Design

Het ontwerpen van een duurzame voedingsmuur

Het ontwerpen van een duurzame voedingsmuur

Het ontwerpen van een duurzame voedingsmuur

Gedurende 6 weken heb ik voor Kenniscentrum Creating 010 een project uitgevoerd met als doel om jongeren duurzamer te laten eten. Dit was een individueel project, dus heb ik in mijn eentje het hele proces doorlopen.

Gedurende 6 weken heb ik voor Kenniscentrum Creating 010 een project uitgevoerd met als doel om jongeren duurzamer te laten eten. Dit was een individueel project, dus heb ik in mijn eentje het hele proces doorlopen.

Gedurende 6 weken heb ik voor Kenniscentrum Creating 010 een project uitgevoerd met als doel om jongeren duurzamer te laten eten. Dit was een individueel project, dus heb ik in mijn eentje het hele proces doorlopen.

Opdrachtgever

Opdrachtgever

Opdrachtgever

Kenniscentrum Creating 010

Kenniscentrum Creating 010

Kenniscentrum Creating 010

Mijn rol

Mijn rol

Mijn rol

Allround Designer

Allround Designer

Allround Designer

Project duur

Project duur

Project duur

6 weken

6 weken

6 weken

Achtergrond

Achtergrond

Achtergrond

Kenniscentrum Creating 010 doet onderzoek naar maatschappelijke transformaties die samenhangen met digitalisering en ontwikkelingen in informatie- en communicatietechnologie. Het viel hun op dat weinig mensen bewust duurzaam eten. Daarom kwamen ze met de volgende ontwerpvraag: “Hoe kun je lokaal en duurzaam geproduceerde voeding toegankelijk maken voor iedereen?”

Kenniscentrum Creating 010 doet onderzoek naar maatschappelijke transformaties die samenhangen met digitalisering en ontwikkelingen in informatie- en communicatietechnologie. Het viel hun op dat weinig mensen bewust duurzaam eten. Daarom kwamen ze met de volgende ontwerpvraag: “Hoe kun je lokaal en duurzaam geproduceerde voeding toegankelijk maken voor iedereen?”

Kenniscentrum Creating 010 doet onderzoek naar maatschappelijke transformaties die samenhangen met digitalisering en ontwikkelingen in informatie- en communicatietechnologie. Het viel hun op dat weinig mensen bewust duurzaam eten. Daarom kwamen ze met de volgende ontwerpvraag: “Hoe kun je lokaal en duurzaam geproduceerde voeding toegankelijk maken voor iedereen?”

Gaandeweg mijn project heb ik de doelgroep gespecificeerd naar uitwonende studenten. Uit onderzoek bleek dat deze doelgroep vrijwel nooit duurzaam eten koopt, doordat dit te duur is. Daarom heb ik de ontwerpvraag aangepast naar: “Hoe kun je duurzaam geproduceerde voeding meer aantrekkelijk maken voor zelf wonende studenten?”

Gaandeweg mijn project heb ik de doelgroep gespecificeerd naar uitwonende studenten. Uit onderzoek bleek dat deze doelgroep vrijwel nooit duurzaam eten koopt, doordat dit te duur is. Daarom heb ik de ontwerpvraag aangepast naar: “Hoe kun je duurzaam geproduceerde voeding meer aantrekkelijk maken voor zelf wonende studenten?”

Gaandeweg mijn project heb ik de doelgroep gespecificeerd naar uitwonende studenten. Uit onderzoek bleek dat deze doelgroep vrijwel nooit duurzaam eten koopt, doordat dit te duur is. Daarom heb ik de ontwerpvraag aangepast naar: “Hoe kun je duurzaam geproduceerde voeding meer aantrekkelijk maken voor zelf wonende studenten?”

Ontwerpproces

Ontwerpproces

Ontwerpproces

Research

Research

Research

Discover

Discover

Discover

Ideate

Ideate

Ideate

Define

Define

Define

Deliver

Deliver

Deliver

Create

Create

Create

Debiefing

Debiefing

Debiefing

Deskresearch

Deskresearch

Deskresearch

Insight cards

Insight cards

Insight cards

Creatieve sessies

Creatieve sessies

Creatieve sessies

Concept video

Concept video

Concept video

Interviews

Interviews

Interviews

Deskresearch over duurzame & lokale voeding

Deskresearch over duurzame & lokale voeding

Deskresearch over duurzame & lokale voeding

Interviews naar hun ervaring met duurzame voeding

Interviews naar hun ervaring met duurzame voeding

Interviews naar hun ervaring met duurzame voeding

6 sessies met de doelgroep om ideëen te genereren

6 sessies met de doelgroep om ideëen te genereren

6 sessies met de doelgroep om ideëen te genereren

Een video met het eindresultaat van mijn concept

Een video met het eindresultaat van mijn concept

Een video met het eindresultaat van mijn concept

Key insights

Key insights

Key insights

Om in te zien waar het probleem lag, begon ik met een deskresearch, waarin ik onderzoek deed naar duurzaam en lokaal eten. Daarbij heb ik ook interviews afgelegd bij de doelgroep om te onderzoeken waarom ze wel/niet duurzaam eten. Op deze manier probeerde ik te achterhalen waar het probleem lag, zodat ik hierop gerichter kon ontwerpen.

Om in te zien waar het probleem lag, begon ik met een deskresearch, waarin ik onderzoek deed naar duurzaam en lokaal eten. Daarbij heb ik ook interviews afgelegd bij de doelgroep om te onderzoeken waarom ze wel/niet duurzaam eten. Op deze manier probeerde ik te achterhalen waar het probleem lag, zodat ik hierop gerichter kon ontwerpen.

Om in te zien waar het probleem lag, begon ik met een deskresearch, waarin ik onderzoek deed naar duurzaam en lokaal eten. Daarbij heb ik ook interviews afgelegd bij de doelgroep om te onderzoeken waarom ze wel/niet duurzaam eten. Op deze manier probeerde ik te achterhalen waar het probleem lag, zodat ik hierop gerichter kon ontwerpen.

Uit de onderzoeken zijn meerdere inzichten gekomen die ik heb kunnen gebruiken voor het verzinnen van een concept. De belangrijkste inzichten hiervan waren:

  • De doelgroep vindt duurzaam eten nog te duur, en koopt het daardoor niet.

  • Duurzaam eten is vrij duur doordat het eten langs vele schakels moet voordat het de winkel bereikt. Per schakel wordt het eten steeds duurder.

  • Duurzaam eten wordt nog niet genoeg in het zonnetje gezet, daardoor kijken velen er over heen.

  • De doelgroep gaat liever naar één plek voor de boodschappen, dan dat ze langs meerdere winkels moeten.

Uit de onderzoeken zijn meerdere inzichten gekomen die ik heb kunnen gebruiken voor het verzinnen van een concept. De belangrijkste inzichten hiervan waren:

  • De doelgroep vindt duurzaam eten nog te duur, en koopt het daardoor niet.

  • Duurzaam eten is vrij duur doordat het eten langs vele schakels moet voordat het de winkel bereikt. Per schakel wordt het eten steeds duurder.

  • Duurzaam eten wordt nog niet genoeg in het zonnetje gezet, daardoor kijken velen er over heen.

  • De doelgroep gaat liever naar één plek voor de boodschappen, dan dat ze langs meerdere winkels moeten.

Uit de onderzoeken zijn meerdere inzichten gekomen die ik heb kunnen gebruiken voor het verzinnen van een concept. De belangrijkste inzichten hiervan waren:

  • De doelgroep vindt duurzaam eten nog te duur, en koopt het daardoor niet.

  • Duurzaam eten is vrij duur doordat het eten langs vele schakels moet voordat het de winkel bereikt. Per schakel wordt het eten steeds duurder.

  • Duurzaam eten wordt nog niet genoeg in het zonnetje gezet, daardoor kijken velen er over heen.

  • De doelgroep gaat liever naar één plek voor de boodschappen, dan dat ze langs meerdere winkels moeten.

Ideeën genereren

Ideeën genereren

Ideeën genereren

Nadat de key insights voor mij duidelijk waren en ik wist waar het probleem lag, wilde ik dichter bij de doelgroep komen. Samen met de doelgroep ben ik met verschillende methoden gaan brainstormen voor concepten. Deze methoden waren de Superhelden methode, Negatief brainstormen, Teleport storming en Rapid Ideation methode.

Nadat de key insights voor mij duidelijk waren en ik wist waar het probleem lag, wilde ik dichter bij de doelgroep komen. Samen met de doelgroep ben ik met verschillende methoden gaan brainstormen voor concepten. Deze methoden waren de Superhelden methode, Negatief brainstormen, Teleport storming en Rapid Ideation methode.

Nadat de key insights voor mij duidelijk waren en ik wist waar het probleem lag, wilde ik dichter bij de doelgroep komen. Samen met de doelgroep ben ik met verschillende methoden gaan brainstormen voor concepten. Deze methoden waren de Superhelden methode, Negatief brainstormen, Teleport storming en Rapid Ideation methode.

Deze methoden heb ik met zes respondenten doorgenomen, waar vele ideeën zijn gegenereerd. Al deze concepten ben ik gaan verwerken in een COCD-box om in te zien welk idee zowel origineel, als haalbaar is.

Deze methoden heb ik met zes respondenten doorgenomen, waar vele ideeën zijn gegenereerd. Al deze concepten ben ik gaan verwerken in een COCD-box om in te zien welk idee zowel origineel, als haalbaar is.

Deze methoden heb ik met zes respondenten doorgenomen, waar vele ideeën zijn gegenereerd. Al deze concepten ben ik gaan verwerken in een COCD-box om in te zien welk idee zowel origineel, als haalbaar is.

Resultaat

Resultaat

Resultaat

Aan de hand van de vele brainstorm technieken heb ik samen met mijn doelgroep het volgende concept ontwikkeld. De JUBR muur. De JUBR muur is een etensmuur gevestigd bij jou in of bij de school, met een ruime aanbieding van allerlei duurzame vers pakketten, samengesteld met de producten van lokale boeren.

Aan de hand van de vele brainstorm technieken heb ik samen met mijn doelgroep het volgende concept ontwikkeld. De JUBR muur. De JUBR muur is een etensmuur gevestigd bij jou in of bij de school, met een ruime aanbieding van allerlei duurzame vers pakketten, samengesteld met de producten van lokale boeren.

Aan de hand van de vele brainstorm technieken heb ik samen met mijn doelgroep het volgende concept ontwikkeld. De JUBR muur. De JUBR muur is een etensmuur gevestigd bij jou in of bij de school, met een ruime aanbieding van allerlei duurzame vers pakketten, samengesteld met de producten van lokale boeren.

De JUBR muur is speciaal gemaakt voor alle studenten die op zichzelf wonen of die zelf de boodschappen moeten doen. Vaak hebben studenten geen tijd om veel boodschappen te moeten doen. Daarbij vinden de studenten het vervelend dat zij de meerwaarde van duurzame producten niet helemaal inzien. Ze kiezen liever voor een ‘normaal’ product, dan dat ze extra gaan bijleggen voor een duurzaam product. Ze vinden de hogere prijs jammer, omdat ze wel openstaan voor het milieuvriendelijke voedsel.

De JUBR muur is speciaal gemaakt voor alle studenten die op zichzelf wonen of die zelf de boodschappen moeten doen. Vaak hebben studenten geen tijd om veel boodschappen te moeten doen. Daarbij vinden de studenten het vervelend dat zij de meerwaarde van duurzame producten niet helemaal inzien. Ze kiezen liever voor een ‘normaal’ product, dan dat ze extra gaan bijleggen voor een duurzaam product. Ze vinden de hogere prijs jammer, omdat ze wel openstaan voor het milieuvriendelijke voedsel.

De JUBR muur is speciaal gemaakt voor alle studenten die op zichzelf wonen of die zelf de boodschappen moeten doen. Vaak hebben studenten geen tijd om veel boodschappen te moeten doen. Daarbij vinden de studenten het vervelend dat zij de meerwaarde van duurzame producten niet helemaal inzien. Ze kiezen liever voor een ‘normaal’ product, dan dat ze extra gaan bijleggen voor een duurzaam product. Ze vinden de hogere prijs jammer, omdat ze wel openstaan voor het milieuvriendelijke voedsel.

Leerpunten

Leerpunten

Leerpunten

Omdat ik dit project individueel uit moest voeren, heb ik op een andere wijze moeten werken dan normaal. Bij andere projecten werk ik altijd in een team, waardoor de taken eerlijk verdeeld worden. Ik heb mij moeten aanpassen en heb moeten leren hoe ik een goede planning kan maken, om krachtig te werk te kunnen gaan.

Omdat ik dit project individueel uit moest voeren, heb ik op een andere wijze moeten werken dan normaal. Bij andere projecten werk ik altijd in een team, waardoor de taken eerlijk verdeeld worden. Ik heb mij moeten aanpassen en heb moeten leren hoe ik een goede planning kan maken, om krachtig te werk te kunnen gaan.

Omdat ik dit project individueel uit moest voeren, heb ik op een andere wijze moeten werken dan normaal. Bij andere projecten werk ik altijd in een team, waardoor de taken eerlijk verdeeld worden. Ik heb mij moeten aanpassen en heb moeten leren hoe ik een goede planning kan maken, om krachtig te werk te kunnen gaan.

Daarbij had ik hiervoor nooit een product video gemaakt. In dit project heb ik geleerd storyboards te gebruiken om zo een toffe video te kunnen maken.

Daarbij had ik hiervoor nooit een product video gemaakt. In dit project heb ik geleerd storyboards te gebruiken om zo een toffe video te kunnen maken.

Daarbij had ik hiervoor nooit een product video gemaakt. In dit project heb ik geleerd storyboards te gebruiken om zo een toffe video te kunnen maken.

Rebranding

/

Webdesign

Het herontwerpen van een out-dated website

Tijdens mijn stage heb ik voor De Vernieuwingsmanager een nieuwe website mogen ontwerpen.

User Research

/

/

UX

App Design

Een app creëren waardoor vrouwen veilig thuis komen

In opdracht van ICTU heb ik samen in een team ons gevestigd over een app waardoor vrouwen veilig thuis kunnen komen na het uitgaan.

Mijn socials

© Copyright 2025, Jurren de Bruijn

Rebranding

/

Webdesign

Het herontwerpen van een out-dated website

Tijdens mijn stage heb ik voor De Vernieuwingsmanager een nieuwe website mogen ontwerpen.

Rebranding

/

Webdesign

Het herontwerpen van een out-dated website

Tijdens mijn stage heb ik voor De Vernieuwingsmanager een nieuwe website mogen ontwerpen.

Rebranding

/

Webdesign

Het herontwerpen van een out-dated website

Tijdens mijn stage heb ik voor De Vernieuwingsmanager een nieuwe website mogen ontwerpen.

User Research

/

/

UX

App Design

Een app creëren waardoor vrouwen veilig thuis komen

In opdracht van ICTU heb ik samen in een team ons gevestigd over een app waardoor vrouwen veilig thuis kunnen komen na het uitgaan.

User Research

/

/

UX

App Design

Een app creëren waardoor vrouwen veilig thuis komen

In opdracht van ICTU heb ik samen in een team ons gevestigd over een app waardoor vrouwen veilig thuis kunnen komen na het uitgaan.

User Research

/

/

UX

App Design

Een app creëren waardoor vrouwen veilig thuis komen

In opdracht van ICTU heb ik samen in een team ons gevestigd over een app waardoor vrouwen veilig thuis kunnen komen na het uitgaan.

Research

/

/

UX

Product Design

Het ontwerpen van een duurzame voedingsmuur

Gedurende 8 weken heb ik voor Kenniscentrum Creating 010 een oplossing moeten ontwerpen waardoor jongeren meer duurzaam gaan eten.