


Research
Research
/
/
UX
UX
/
/
Product Design
Product Design
Het ontwerpen van een duurzame voedingsmuur
Het ontwerpen van een duurzame voedingsmuur
Het ontwerpen van een duurzame voedingsmuur
Gedurende 6 weken heb ik voor Kenniscentrum Creating 010 een project uitgevoerd met als doel om jongeren duurzamer te laten eten. Dit was een individueel project, dus heb ik in mijn eentje het hele proces doorlopen.
Gedurende 6 weken heb ik voor Kenniscentrum Creating 010 een project uitgevoerd met als doel om jongeren duurzamer te laten eten. Dit was een individueel project, dus heb ik in mijn eentje het hele proces doorlopen.
Gedurende 6 weken heb ik voor Kenniscentrum Creating 010 een project uitgevoerd met als doel om jongeren duurzamer te laten eten. Dit was een individueel project, dus heb ik in mijn eentje het hele proces doorlopen.
Opdrachtgever
Opdrachtgever
Opdrachtgever
Kenniscentrum Creating 010
Kenniscentrum Creating 010
Kenniscentrum Creating 010
Mijn rol
Mijn rol
Mijn rol
Allround Designer
Allround Designer
Allround Designer
Project duur
Project duur
Project duur
6 weken
6 weken
6 weken
Achtergrond
Achtergrond
Achtergrond
Kenniscentrum Creating 010 doet onderzoek naar maatschappelijke transformaties die samenhangen met digitalisering en ontwikkelingen in informatie- en communicatietechnologie. Het viel hun op dat weinig mensen bewust duurzaam eten. Daarom kwamen ze met de volgende ontwerpvraag: “Hoe kun je lokaal en duurzaam geproduceerde voeding toegankelijk maken voor iedereen?”
Kenniscentrum Creating 010 doet onderzoek naar maatschappelijke transformaties die samenhangen met digitalisering en ontwikkelingen in informatie- en communicatietechnologie. Het viel hun op dat weinig mensen bewust duurzaam eten. Daarom kwamen ze met de volgende ontwerpvraag: “Hoe kun je lokaal en duurzaam geproduceerde voeding toegankelijk maken voor iedereen?”
Kenniscentrum Creating 010 doet onderzoek naar maatschappelijke transformaties die samenhangen met digitalisering en ontwikkelingen in informatie- en communicatietechnologie. Het viel hun op dat weinig mensen bewust duurzaam eten. Daarom kwamen ze met de volgende ontwerpvraag: “Hoe kun je lokaal en duurzaam geproduceerde voeding toegankelijk maken voor iedereen?”
Gaandeweg mijn project heb ik de doelgroep gespecificeerd naar uitwonende studenten. Uit onderzoek bleek dat deze doelgroep vrijwel nooit duurzaam eten koopt, doordat dit te duur is. Daarom heb ik de ontwerpvraag aangepast naar: “Hoe kun je duurzaam geproduceerde voeding meer aantrekkelijk maken voor zelf wonende studenten?”
Gaandeweg mijn project heb ik de doelgroep gespecificeerd naar uitwonende studenten. Uit onderzoek bleek dat deze doelgroep vrijwel nooit duurzaam eten koopt, doordat dit te duur is. Daarom heb ik de ontwerpvraag aangepast naar: “Hoe kun je duurzaam geproduceerde voeding meer aantrekkelijk maken voor zelf wonende studenten?”
Gaandeweg mijn project heb ik de doelgroep gespecificeerd naar uitwonende studenten. Uit onderzoek bleek dat deze doelgroep vrijwel nooit duurzaam eten koopt, doordat dit te duur is. Daarom heb ik de ontwerpvraag aangepast naar: “Hoe kun je duurzaam geproduceerde voeding meer aantrekkelijk maken voor zelf wonende studenten?”
Ontwerpproces
Ontwerpproces
Ontwerpproces
Research
Research
Research
Discover
Discover
Discover
Ideate
Ideate
Ideate
Define
Define
Define
Deliver
Deliver
Deliver
Create
Create
Create



Debiefing
Debiefing
Debiefing
Deskresearch
Deskresearch
Deskresearch
Insight cards
Insight cards
Insight cards
Creatieve sessies
Creatieve sessies
Creatieve sessies
Concept video
Concept video
Concept video
Interviews
Interviews
Interviews
Deskresearch over duurzame & lokale voeding
Deskresearch over duurzame & lokale voeding
Deskresearch over duurzame & lokale voeding
Interviews naar hun ervaring met duurzame voeding
Interviews naar hun ervaring met duurzame voeding
Interviews naar hun ervaring met duurzame voeding
6 sessies met de doelgroep om ideëen te genereren
6 sessies met de doelgroep om ideëen te genereren
6 sessies met de doelgroep om ideëen te genereren
Een video met het eindresultaat van mijn concept
Een video met het eindresultaat van mijn concept
Een video met het eindresultaat van mijn concept
Key insights
Key insights
Key insights
Om in te zien waar het probleem lag, begon ik met een deskresearch, waarin ik onderzoek deed naar duurzaam en lokaal eten. Daarbij heb ik ook interviews afgelegd bij de doelgroep om te onderzoeken waarom ze wel/niet duurzaam eten. Op deze manier probeerde ik te achterhalen waar het probleem lag, zodat ik hierop gerichter kon ontwerpen.
Om in te zien waar het probleem lag, begon ik met een deskresearch, waarin ik onderzoek deed naar duurzaam en lokaal eten. Daarbij heb ik ook interviews afgelegd bij de doelgroep om te onderzoeken waarom ze wel/niet duurzaam eten. Op deze manier probeerde ik te achterhalen waar het probleem lag, zodat ik hierop gerichter kon ontwerpen.
Om in te zien waar het probleem lag, begon ik met een deskresearch, waarin ik onderzoek deed naar duurzaam en lokaal eten. Daarbij heb ik ook interviews afgelegd bij de doelgroep om te onderzoeken waarom ze wel/niet duurzaam eten. Op deze manier probeerde ik te achterhalen waar het probleem lag, zodat ik hierop gerichter kon ontwerpen.
Uit de onderzoeken zijn meerdere inzichten gekomen die ik heb kunnen gebruiken voor het verzinnen van een concept. De belangrijkste inzichten hiervan waren:
De doelgroep vindt duurzaam eten nog te duur, en koopt het daardoor niet.
Duurzaam eten is vrij duur doordat het eten langs vele schakels moet voordat het de winkel bereikt. Per schakel wordt het eten steeds duurder.
Duurzaam eten wordt nog niet genoeg in het zonnetje gezet, daardoor kijken velen er over heen.
De doelgroep gaat liever naar één plek voor de boodschappen, dan dat ze langs meerdere winkels moeten.
Uit de onderzoeken zijn meerdere inzichten gekomen die ik heb kunnen gebruiken voor het verzinnen van een concept. De belangrijkste inzichten hiervan waren:
De doelgroep vindt duurzaam eten nog te duur, en koopt het daardoor niet.
Duurzaam eten is vrij duur doordat het eten langs vele schakels moet voordat het de winkel bereikt. Per schakel wordt het eten steeds duurder.
Duurzaam eten wordt nog niet genoeg in het zonnetje gezet, daardoor kijken velen er over heen.
De doelgroep gaat liever naar één plek voor de boodschappen, dan dat ze langs meerdere winkels moeten.
Uit de onderzoeken zijn meerdere inzichten gekomen die ik heb kunnen gebruiken voor het verzinnen van een concept. De belangrijkste inzichten hiervan waren:
De doelgroep vindt duurzaam eten nog te duur, en koopt het daardoor niet.
Duurzaam eten is vrij duur doordat het eten langs vele schakels moet voordat het de winkel bereikt. Per schakel wordt het eten steeds duurder.
Duurzaam eten wordt nog niet genoeg in het zonnetje gezet, daardoor kijken velen er over heen.
De doelgroep gaat liever naar één plek voor de boodschappen, dan dat ze langs meerdere winkels moeten.
Ideeën genereren
Ideeën genereren
Ideeën genereren
Nadat de key insights voor mij duidelijk waren en ik wist waar het probleem lag, wilde ik dichter bij de doelgroep komen. Samen met de doelgroep ben ik met verschillende methoden gaan brainstormen voor concepten. Deze methoden waren de Superhelden methode, Negatief brainstormen, Teleport storming en Rapid Ideation methode.
Nadat de key insights voor mij duidelijk waren en ik wist waar het probleem lag, wilde ik dichter bij de doelgroep komen. Samen met de doelgroep ben ik met verschillende methoden gaan brainstormen voor concepten. Deze methoden waren de Superhelden methode, Negatief brainstormen, Teleport storming en Rapid Ideation methode.
Nadat de key insights voor mij duidelijk waren en ik wist waar het probleem lag, wilde ik dichter bij de doelgroep komen. Samen met de doelgroep ben ik met verschillende methoden gaan brainstormen voor concepten. Deze methoden waren de Superhelden methode, Negatief brainstormen, Teleport storming en Rapid Ideation methode.
Deze methoden heb ik met zes respondenten doorgenomen, waar vele ideeën zijn gegenereerd. Al deze concepten ben ik gaan verwerken in een COCD-box om in te zien welk idee zowel origineel, als haalbaar is.
Deze methoden heb ik met zes respondenten doorgenomen, waar vele ideeën zijn gegenereerd. Al deze concepten ben ik gaan verwerken in een COCD-box om in te zien welk idee zowel origineel, als haalbaar is.
Deze methoden heb ik met zes respondenten doorgenomen, waar vele ideeën zijn gegenereerd. Al deze concepten ben ik gaan verwerken in een COCD-box om in te zien welk idee zowel origineel, als haalbaar is.


Resultaat
Resultaat
Resultaat
Aan de hand van de vele brainstorm technieken heb ik samen met mijn doelgroep het volgende concept ontwikkeld. De JUBR muur. De JUBR muur is een etensmuur gevestigd bij jou in of bij de school, met een ruime aanbieding van allerlei duurzame vers pakketten, samengesteld met de producten van lokale boeren.
Aan de hand van de vele brainstorm technieken heb ik samen met mijn doelgroep het volgende concept ontwikkeld. De JUBR muur. De JUBR muur is een etensmuur gevestigd bij jou in of bij de school, met een ruime aanbieding van allerlei duurzame vers pakketten, samengesteld met de producten van lokale boeren.
Aan de hand van de vele brainstorm technieken heb ik samen met mijn doelgroep het volgende concept ontwikkeld. De JUBR muur. De JUBR muur is een etensmuur gevestigd bij jou in of bij de school, met een ruime aanbieding van allerlei duurzame vers pakketten, samengesteld met de producten van lokale boeren.
De JUBR muur is speciaal gemaakt voor alle studenten die op zichzelf wonen of die zelf de boodschappen moeten doen. Vaak hebben studenten geen tijd om veel boodschappen te moeten doen. Daarbij vinden de studenten het vervelend dat zij de meerwaarde van duurzame producten niet helemaal inzien. Ze kiezen liever voor een ‘normaal’ product, dan dat ze extra gaan bijleggen voor een duurzaam product. Ze vinden de hogere prijs jammer, omdat ze wel openstaan voor het milieuvriendelijke voedsel.
De JUBR muur is speciaal gemaakt voor alle studenten die op zichzelf wonen of die zelf de boodschappen moeten doen. Vaak hebben studenten geen tijd om veel boodschappen te moeten doen. Daarbij vinden de studenten het vervelend dat zij de meerwaarde van duurzame producten niet helemaal inzien. Ze kiezen liever voor een ‘normaal’ product, dan dat ze extra gaan bijleggen voor een duurzaam product. Ze vinden de hogere prijs jammer, omdat ze wel openstaan voor het milieuvriendelijke voedsel.
De JUBR muur is speciaal gemaakt voor alle studenten die op zichzelf wonen of die zelf de boodschappen moeten doen. Vaak hebben studenten geen tijd om veel boodschappen te moeten doen. Daarbij vinden de studenten het vervelend dat zij de meerwaarde van duurzame producten niet helemaal inzien. Ze kiezen liever voor een ‘normaal’ product, dan dat ze extra gaan bijleggen voor een duurzaam product. Ze vinden de hogere prijs jammer, omdat ze wel openstaan voor het milieuvriendelijke voedsel.

Leerpunten
Leerpunten
Leerpunten
Omdat ik dit project individueel uit moest voeren, heb ik op een andere wijze moeten werken dan normaal. Bij andere projecten werk ik altijd in een team, waardoor de taken eerlijk verdeeld worden. Ik heb mij moeten aanpassen en heb moeten leren hoe ik een goede planning kan maken, om krachtig te werk te kunnen gaan.
Omdat ik dit project individueel uit moest voeren, heb ik op een andere wijze moeten werken dan normaal. Bij andere projecten werk ik altijd in een team, waardoor de taken eerlijk verdeeld worden. Ik heb mij moeten aanpassen en heb moeten leren hoe ik een goede planning kan maken, om krachtig te werk te kunnen gaan.
Omdat ik dit project individueel uit moest voeren, heb ik op een andere wijze moeten werken dan normaal. Bij andere projecten werk ik altijd in een team, waardoor de taken eerlijk verdeeld worden. Ik heb mij moeten aanpassen en heb moeten leren hoe ik een goede planning kan maken, om krachtig te werk te kunnen gaan.
Daarbij had ik hiervoor nooit een product video gemaakt. In dit project heb ik geleerd storyboards te gebruiken om zo een toffe video te kunnen maken.
Daarbij had ik hiervoor nooit een product video gemaakt. In dit project heb ik geleerd storyboards te gebruiken om zo een toffe video te kunnen maken.
Daarbij had ik hiervoor nooit een product video gemaakt. In dit project heb ik geleerd storyboards te gebruiken om zo een toffe video te kunnen maken.

Rebranding
/
Webdesign
Het herontwerpen van een out-dated website
Tijdens mijn stage heb ik voor De Vernieuwingsmanager een nieuwe website mogen ontwerpen.

User Research
/
/
UX
App Design
Een app creëren waardoor vrouwen veilig thuis komen
In opdracht van ICTU heb ik samen in een team ons gevestigd over een app waardoor vrouwen veilig thuis kunnen komen na het uitgaan.

Rebranding
/
Webdesign
Het herontwerpen van een out-dated website
Tijdens mijn stage heb ik voor De Vernieuwingsmanager een nieuwe website mogen ontwerpen.

Rebranding
/
Webdesign
Het herontwerpen van een out-dated website
Tijdens mijn stage heb ik voor De Vernieuwingsmanager een nieuwe website mogen ontwerpen.

Rebranding
/
Webdesign
Het herontwerpen van een out-dated website
Tijdens mijn stage heb ik voor De Vernieuwingsmanager een nieuwe website mogen ontwerpen.

User Research
/
/
UX
App Design
Een app creëren waardoor vrouwen veilig thuis komen
In opdracht van ICTU heb ik samen in een team ons gevestigd over een app waardoor vrouwen veilig thuis kunnen komen na het uitgaan.

User Research
/
/
UX
App Design
Een app creëren waardoor vrouwen veilig thuis komen
In opdracht van ICTU heb ik samen in een team ons gevestigd over een app waardoor vrouwen veilig thuis kunnen komen na het uitgaan.

User Research
/
/
UX
App Design
Een app creëren waardoor vrouwen veilig thuis komen
In opdracht van ICTU heb ik samen in een team ons gevestigd over een app waardoor vrouwen veilig thuis kunnen komen na het uitgaan.

Research
/
/
UX
Product Design
Het ontwerpen van een duurzame voedingsmuur
Gedurende 8 weken heb ik voor Kenniscentrum Creating 010 een oplossing moeten ontwerpen waardoor jongeren meer duurzaam gaan eten.
